چهار ستاره مانده به صبح

شروع یک رؤیای نو

پیش‌نهادِ خانم چپ‌کوک را دوست داشتم. هم‌این که فهرست نوشته‌اند درباره‌ی بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان از نظر خودشان و بعد سفارش کرده‌اند محض عیدی، امسال برای بچّه‌ها کتاب بخریم. علی‌اصغر سیدآبادی هم یک توصیه‌نامه‌ی مفصل نوشته‌اند از فهرست‌ کتاب‌های منتخب برای عیدی به کودکان و نوجوانان. من هم با توجه به معیارهایی که دوستان درنظرگرفته‌اند + سلیقه‌ی شخصی خودم، چند مجموعه کتاب معرّفی می‌کنم که برای نوجوانان منتشر شده است.

مجموعه‌ی چندجلدی «جودی دمدمی» را «مگان مک‌دونالد» نوشته و «محبوبه نجف‌خانی» ترجمه کرده است. شخصیّت اصلیِ این رُمان کودکانه، جودی دانش‌آموز کلاس سوّم دبستان است. این مجموعه شامل پنج جلد کتاب با عنوان‌های «جودی انجمن مخفی تشکیل می‌دهد»، «جودی مشهور می‌شود»، «جودی دنیا را نجات می‌دهد»، «جودی آینده را پیشگویی می‌کند»، «جودی دکتر می‌شود» است و پُر از دغدغه‌های دانش‌آموزانِ امروزی. البته، انتشارات افق علاوه بر «جودی» یک دخترِ بامزه‌ی دیگر هم دارد به نام «آمبر براون»؛ یک دختر رنگی رنگی که هم سن و سالِ جودی است با این تفاوت که پدر و مادر آمبر از هم‌دیگر جدا شده‌اند و در ماجراهای او علاوه‌بر داستان‌‌هایی درباره‌ی دوستان، مدرسه و … با مسائل ریز و درشتِ کودکانِ طلاق هم روبه‌رو می‌شویم. مجموعه‌ی «آمبر براون» را «پائولا دانزیگر» نوشته و «فرمهر منجزی» ترجمه کرده و شامل نه جلد کتاب است با عنوان‌های «آمبر براون یک مداد شمعی نیست»، «آمبر براون آبله‌مرغان خوردنی نیست»، «آمبر براون به کلاس چهارم می‌رود»، «آمبر براون امتیاز بیش‌تری می‌خواهد»، «همیشه آمبر براون»، «آمبر براون قرمز می‌شود»، «آمبر براون احساس آبی دارد»، «من آمبر براون»، «آمبر براون از حسودی کبود می‌شود».

از تازه‌ترین ُرمان‌های خوب که نشر افق برای نوجوانان منتشر کرده است دو کتاب را پیش‌نهاد می‌کنم؛ تهران کوچه‌ی اشباح و پرنیان و پسرک. کتاب اوّل را «سیامک گلشیری» نوشته است در ژانر وحشت. دوّمی را «لوئیس لوری» نوشته است و ماجرای کتاب هم درباره‌ی مسائل اجتماعی و مشکلات خانوادگی‌ست و هم فضای شاعرانه‌ی فانتزی دارد این داستان.

مجموعه‌ی «علوم ترسناک» را هم نشر پیدایش برای نوجوانان منتشر کرده است. موضوع اصلی کتاب‌های این مجموعه طرح و بیان مسائلِ علمی است امّا، دیگر خبری نیست از آن متونِ سخت و آزمایش‌های دشوار و تصاویرِ کتاب‌های مدرسه. برخلافِ عنوان مجموعه، کتاب‌های «نیک آرنولد» دوست‌داشتنی هستند. روی جلد تأکید شده که علوم ترسناک «کتاب خودآموز» است. و تا الان، بیش‌تر از بیست کتاب از این مجموعه توسط «محمود مزینانی» ترجمه و چاپ شده است؛ آزمایش‌های شگفت‌انگیز، آزمایش‌های جورواجور با اعضای بدن، آزمایش‌های حسابی مشهور، آزمایش‌های مغز شگفت‌انگیز، گوارش نفرت‌انگیز، آزمایش‌های انفجاری، هیولاهای میکروسکوپی، نبرد ترسناک برای پرواز، میکروب‌های ترسناک، مغز پیچیده، خودآزمایی‌های علوم ترسناک، هرج و مرج شیمیایی، نورهای ترسناک، گیاهان شرور، کتابچه‌ی بدن، طبیعت ترسناک، صداهای ترسناک، ستارگان و سیاره‌های ترسناک، زشت‌های زیبا، حیوانات خشمگین، فسیل‌های اسرارآمیز، شوک الکتریسیته، شگفتی‌های بدن، دانشمندان زحمتکش، حقایق هولناک درباره‌ی نیروها، جانداران سمی هولناک، پزشکی پردردسر، آزمایش‌های مورمور کننده، حقایق هولناک درباره‌ی زمان، انرژی‌های مرگبار، اختراعات شیطانی و ….

مجموعه‌ی «تاریخ علم» را مؤسسه‌ی فرهنگی و انتشاراتی محراب قلم برای نوجوانان منتشر کرده است. «علم در بین‌النهرین»، «علم در یونان باستان»، «علم در چین باستان»، «علم در روم باستان»، «علم در مصر باستان» و «علم در اسلام» عنوان کتاب‌های این مجموعه هستند + «علم در ایران باستان» که «حسن سالاری» شش جلد اوّل را ترجمه کرده و آخری را تألیف. کتاب‌های این مجموعه ساختاری مشابه دارند با تعداد صفحات یکسان و هر کدام در شش فصل جداگانه با بررسی نخستین ایده‌های علمی و پیشرفت‌های آن‌ها در گذر زمان در محدوده‌ی مشخص جغرافیایی، از گذشته به زمان حال پل می‌زنند.

+ کتابی در انتظار توست، آن را پیدا کن (لحظه‌های کاغذی)

*عکس را هم از این‌جا برداشته‌ام.

۱۰ دیدگاه نوشته شده است! »

1. آينه هاي ناگهان در ۸۸/۱۲/۲۲ گفت:

نوشته ها تو ولش این عکس دل منو آب کرد. این کوچولو رو ببین چطوری از کتابا بالا رفته!

2. چهار ستاره مانده به صبح در ۸۹/۰۱/۱۲ گفت:

🙂 :*

3. سیدآبادی در ۸۸/۱۲/۲۲ گفت:

سپاس.پیشنهادهای خوبی است. پرنیان و پسرکش به خصوص که من یادم رفته بود. تاریخ علم و علوم ترسناکش هم در فهرست معرفی ام برای شماره سوم هست که همین روزها می نویسمش

4. چهار ستاره مانده به صبح در ۸۹/۰۱/۱۲ گفت:

ممنونم. منتظریم برای معرفی کتاب‌های خوب شما 🙂

5. نسيم در ۸۸/۱۲/۲۲ گفت:

خیلی از خودم راضیم!نه ازخود راضی نیستم، از خودم راضیم که هدیه عید و تولدم اکثرا کتابه.پریروز هم رفتم شهر کتاب ابن سینا کلی خرید کردم برای عید.راستی این پاهای تپلی منو کشته.باسلیقه!

6. چهار ستاره مانده به صبح در ۸۹/۰۱/۱۲ گفت:

🙂

7. محمّد در ۸۸/۱۲/۲۳ گفت:

از یه طرف غصه‌م شد به خاطر اینکه تو فک و فامیل بچه‌ای نداریم که براش بتونم این کتابها رو بخرم و به عنوان عیدی هدیه بدم بهش. از طرف دیگه شاید پا شدم رفتم برای کودک درونم خریدمشون : ) خدا رو چه دیدین؟ از خشم قلمبه که کلی لذت برده بود.
    بعدش هم ممنون برای این معرفی کتاب. خیلی خوبه. یه موقعی آدم بخواد برای بچه‌ای کتاب بخره، میشه از این لیست کمک گرفت.

8. چهار ستاره مانده به صبح در ۸۹/۰۱/۱۲ گفت:

مگه فقط باید برای بچه کتاب بچه خرید؟ الان خودت بزرگ شدی یعنی؟

9. سعید در ۸۹/۰۱/۰۹ گفت:

سلام. ممنون. یک سئوال چرا بخش دوم وسوم کتابهایی که آقای سید آبادی معرفی کردند دیده نمیشه

10. چهار ستاره مانده به صبح در ۸۹/۰۱/۱۲ گفت:

سلام. خواهش می‌کنم. من به لینک بخش دوم و سوم دسترسی نداشتم. از خودشون خواستم برام بفرستن و به‌محض وصول، در این‌جا می‌ذارم اون دو بخش رو هم 🙂