جذّابیّتِ عالم فیلم و سینما، محدود نمیشود به همان یکی، دو ساعتِ وقتِ نمایش فیلم بلکه حواشی مربوط به ساخت و تولید و بازیگران نیز همیشه جالب است. خصوصاً پشتصحنهی فیلم کلّی تماشایی است. شما را نمیدانم امّا، برای من خواندنِ متن فیلمنامه نیز اینگونه است و همیشه مشتاقم بهش. نشر توفیقآفرین در کارنامهاش چاپِ تعداد زیادی از فیلمنامههای ایرانی و خارجی را دارد که خواندنی هستند. یکی مثلاً فیلمنامهی آب و آتش (فریدون جیرانی، ۱۳۷۹) که همراه با گفتوگو و یادداشتهایی از کارگردان و بازیگران اصلی چاپ شده است و دربارهی تمام مراحل ساخت و تولید فیلم، از زمانی که ایدهی اولیه در ذهن جیرانی شکل گرفت تا تدوین نهایی و انتخاب موسیقی در این کتاب توضیح داده شده است.
شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید ایدهی اصلی فیلمنامهی آب و آتش (فریدون جیرانی) و هفده روز به اعدام (هوشنگ کاووسی) از فیلم بانوی مرموز ساختهی رابرت سیودوماک گرفته شده است. یا اینکه، فیلمنامهی جیرانی برای این فیلم، سه نسخه بوده که در هر کدام داستان به نوعی متفاوت روایت میشود و در دو نسخهی اوّلیه، قرار به مردنِ مجید شهلا (با بازی آتیلا پسیانی) بوده که در نهایت، فیلم اصلی با مرگِ مریم شکوهی (با بازی لیلا حاتمی) ساخته میشود. فریدون جیرانی دراینباره میگوید: روی هم رفته احساس میکردم که همه بیشتر دوست دارند که زنِ بدکارهی فیلم بمیرد. همه اخلاقی فکر میکردند و پایان اخلاقی را میخواستند.
مشخصات کتاب؛
فیلمنامه آب و آتش
فریدون جیرانی، تهران: انتشارات توفیق آفرین، ۱۳۷۹٫ ۳۰۴ صفحه، مصوّر. قیمت ۲۵۰۰ تومان
نیلوفر در 08/08/05 گفت:
من که عاشق آب و آتشم ! عالیه !