«تنها هنرمندان، نویسندگان و شاعران به خلاقیّت نیاز ندارند، بلکه همهی انسانها در هر شرایطی برای پیشبرد موفقیّتآمیز زندگی به نیروی تخیّل بارور و در نتیجه ذهنی خلاق نیازمندند.
وظیفهی هر مربی آمادهسازی کودک برای حضور در صحنهی اصلی یعنی بازی بزرگ زندگی است. و رمز موفقیّت در این کارزار، بیشک برخورداری از ذهنی خلاق است، که هرلحظه آمادهی پاسخگویی به شرایط پیشبینی نشده باشد. یک ذهن خلاق هرگز غافلگیر نمیشود؛ بلکه هوشمندانه عمل میکند. چنین ذهنی را تنها از اوّلین سالهای زندگی کودک و با مراقبت دائم میتوان پرورش داد، و بازیهای دوران کودکی درواقع یک دستگرمی برای شرکت در بازی بزرگ زندگی است.
کتاب «پرورش کودک خلاق» با برانگیختن نیروی تفکر و گسترش استعداد نویسندگی، از طریق ارائهی دهها بازی و سرگرمی، به فرزند شما کمک میکند تا این مهارت حیاتی را کسب کند.
از کودکان پیشدبستانی گرفته تا جوانان دبیرستانی میتوانند از سرگرمیها و بازیهای این کتاب لذّت ببرند.»
این متن پشت جلد کتاب چاپ شده و ضمن تأیید، پیشنهاد میکنم «پرورش کودک خلاق» را در راستای تقسیم کار و تخصصی شدن مشاغل، حتمن بخوانید. اینروزها پدر/ مادر بودن هم بیشتر از یک قابلیّت فطری/ طبیعی حرفهای است که به گسترهای از علوم نیاز دارد تا آدم جلوی بچّهاش کم نیاورد! جدای تربیت و پرورش بچّه، اگر کودکی شما هم به دور از این قرتیبازیهای مفید گذشت، کتاب را برای خاطر عزیز خودتان بخوانید. فعّالیّتها و بازیهای لذّتبخشی در کتاب مطرح شدهاند که برای ما هم جالب و جذاباند.
کتاب هفت فصل دارد؛ در فصل اوّل با عنوان «نوشتن، نوشتن، باز هم نوشتن» یکسری ایدههای قابلتوجّه طرح میشود در راستای اینکه چهگونه بچّه را به نوشتن تشویق کنیم. مثلن «استفاده از حروف اسم کودک در داستاننویسی» یا «بررسی جملات و متن آگهیهای بازرگانی و یادداشت آنها» و موضوعهای مختلف برای نامهنگاری و ….
«تلاش برای هنرمند شدن» عنوان فصل دوّم کتاب است که دربارهی خلاقیّت در کارهای دستی و هنرهای غیرکلامی است. طراحی کاغذهای تزئینی، تمبریادگاری، کولاژ، نقّاشی روی شیشه و … از جمله فعّالیّتهایی هستند که در این بخش دربارهی آنها توضیح داده میشود.
فصل سوّم با عنوان «داستانگویی» میتواند مکمّل مطالب فصل اوّل باشد و با استفاده از ایدههای این بخش میتوان بچّههایی را که حاضر نیستند حتّا یک خط مطلب بنویسند تشویق کرد تا برای خودشان و دیگران قصّهسرایی کنند.
«طراحی و نوآوری»، «پرورش خلاقیّت با استفاده از رسانههای گروهی»، «خلاقیّتهای گوناگون» و «تمرینات فکری» عناوین فصلهای دیگر این کتاب هستند که ایدههایی را برای بازیهای فکری و هنری (به شکل فردی و گروهی) معرّفی میکنند. ایدههای جالبی که از آنها میتوان برای سرگرمی و پرورش ذهن و قدرت تفکّر کودکان و نوجوانان در محیط خانه و مدرسه استفاده کرد.
«پرورش کودک خلاق؛ از راه فعّالیّتهای فکری، بازی و بهکارگیری استعدادهای ذهنهای جوانان» (با عنوان اصلی Raising a Creative Child: Challenging Activities and Games for Young Minds) را سینیتا مکگرگور (Cynthia MacGregor) نوشته است و خانومها فرح اژدری و الهه رضوی به فارسی ترجمه کردهاند. کتاب در سال ۱۳۸۶ در ۱۲۰ صفحه و با قیمت ۱۵۰۰ تومان از سوی نشرقطره منتشر شده است.
+ لینکهای مرتبط دربارهی کتاب، اینجا و اینجا + وبسایت نویسندهی آن و فهرست دیگر آثار او که به فارسی ترجمه شدهاند در آدینهبوک. عکس را هم از اینجا برداشتهام.
آينه هاي ناگهان در 09/05/30 گفت:
یادمه وقتی دانشجو بودم یه کتاب توی بازار بود به نام:
چکونه کودکی سرآمد داشته باشیم. من اون موقع خیلی دوست داشتم یه بچه داشته باشم که طبق اون مراحل تربیت کنم . اما وقتی بچه دار شدم اون کتاب دیگه نبود!
چهار ستاره مانده به صبح در 09/06/01 گفت:
شما هم باید مثل من کتابها رو از قبل میخریدی البته من بیشتر روش تربیتی ژان ژاک روسو رو دوست دارم که توی کتاب امیل دربارهاش نوشته و به نظرم یکی از بهترین روشهای پرورش بچه است.
صبا اسحقی در 10/06/01 گفت:
سلام
از شما دعوت می کنم به وبلاگم
که شامل تجربیات من از تربیت دخترم پرنیان بر اساس کتابهای تربیتی که خواندم است، سر بزنید
و من را از نظرات خود بهرمند سازید
به امید شادکامی سلامتی و موفقیت همه فرزندانمان.