چهار ستاره مانده به صبح

شروع یک رؤیای نو

خبرگزاری رؤیا؛ خودم این‌طوری‌ام. حوصله ندارم کتاب‌های قطور و سخت را بخوانم. چهار، پنج سال قبل افتاده بودم به این صرافت که دست‌کم درباره‌ی ایران یک‌سری مطالعه‌ی جانبی داشته باشم و اطلاعات عمومی‌ام را درباره‌ی فرهنگ و هنر مملکت تقویت کنم. چندتا کتاب کلفت خریدم و شروع کردم به خواندن و خب، هنوز خیلی از آن کتاب‌ها ناتمام مانده‌اند.

با خبر شدم که به تازگی، نشر افق چندتا کتاب لاغر چاپ کرده در راستایِ منظور و مقصود من. این کتاب‌ها در قالب مجموعه‌ی فرهنگ و تمدن ایرانی منتشر شده‌اند و خلاصه‌‌هایی مفید و مختصر از تاریخ شعر، سینما، نمایش، موسیقی و نقاشی در ایران هستند. فکر می‌کنم این مجموعه برای همه‌ی ایرانی‌های بی‌حوصله‌ی سیزده سال به بالا، که می‌خواهند درباره‌ی فرهنگ و هنرِ این مرز و بوم دو زار اطلاعات داشته باشند، کاربردی و خواندنی است. دست‌کم، پس‌فردا اگر از آدم بپرسند «عبدالحسین نوشین کی بود» یا «اولین کارگردان زن ایرانی را می‌شناسی» یا «چندتا ساز ایرانی نام ببر» یا «سعدی شاعر قرن چندم بود» دیگر با دست‌های توی جیب، به سقف زل نمی‌زنیم و یک جوابی داریم که به یاروی سؤال‌کننده بدهیم.

تا امروز، پنج جلد از این مجموعه با عنوان‌های سرگذشت سینما در ایران (نوشته‌ی گیسو فغوریسرگذشت نمایش در ایران (نوشته‌ی رضا آشفتهسرگذشت شعر در ایران (نوشته‌ی علی‌اصغر سیدآبادیسرگذشت موسیقی در ایران (نوشته‌ی عزت‌الله الوندی) و سرگذشت نقاشی در ایران (نوشته‌ی پرویز براتی) منتشر شده‌اند.

گفتم که حجم کتاب‌ها کم است. نویسنده‌ها سعی کرده‌اند در صد و بیست، سی صفحه لپ مطلب با زبانی ساده و داستانی بگویند. قیمت هر جلد هم ۴۸۰۰ تومان است.

دیگر؟ آهان. گویا دو جلد دیگر از این مجموعه هم در صف چاپ است. یکی، سرگذشت نجوم در ایران (نوشته‌ی شکوه حاجی نصرالله) و دیگری، سرگذشت ادیان در ایران (نوشته‌ی آرمان آرین).

راستی، پس‌فردا هم جلسه‌ی معرفی، نقد و بررسی این کتاب‌ها در شهر کتاب برگزار می‌شود. قسمتِ جذاب این جلسه، حضور آیدین آغداشلو، حسین علیزاده، حافظ موسوی و هوشنگ گلمکانی است که قرار است درباره‌ی مجموعه‌ی فرهنگ و تمدن ایرانی صحبت کنند.

وعده‌ی ما، ساعت چهار و نیم بعدازظهر سه‌شنبه در شهر کتاب. کدام شهر کتاب؟ خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸.

+ https://www.facebook.com/events/162439783879788

دیدگاه خود را ارسال کنید