چهار ستاره مانده به صبح

شروع یک رؤیای نو

این‌که دیگر امکانِ خرید اینترنتی بلیت از سایتِ تئاتر شهر وجود ندارد یعنی صد امتیاز منفی! من که حوصله نداشتم دو ساعت قبل از شروع نمایش بروم جلوی گیشه و بایستم توی صف که چی؟ بلیت بخرم. فکر کردم تلفن بزنم به آقای کارگردان و سابقه‌ی آشنایی‌‌مان را یادآوری کنم بلکه فرجی بشود. تلفن زدم؟ معلوم است که نه. من می‌توانم این‌جوری بلیت بگیرم؟ عمرن. با کمک آقای گوگل به یک شماره‌ای رسیدم که جلویش نوشته بودند جهت رزرو تلفنی. تلفن زدم و به آقای پشت خط گفتم که دوتا بلیت می‌خواهم، برای خدای کشتار، پنج‌شنبه. گفت اوکی. ساعت شش جلوی گیشه باشم و اسمم را بگویم و تمام. واقعن؟ خوش‌حال‌اید؟ معلوم است که نه. ساعت شش جلوی گیشه بودیم و هوارنفر هم توی صف. باید چی‌کار می‌کردیم؟ پشتِ آخرین نفر نوبت گرفتیم و صبر کردیم تا یکی‌یکی ملت بلیت خریدند و نوبتِ خودمان شد. بلیت گرفتیم و خیال می‌کنید صندلی‌هایمان کجا بود؟ ردیفِ ده، صندلی شش و هفت. بدترین جای ممکن در سالنِ اصلی تئاتر شهر. مثلن رزرو کرده بودم خیر سرم. خلاصه، خواستم منشِ غرغرو نداشته باشم. بلیت‌ها را گرفتیم و رفتیم توی صفِ بعدی تا بتوانیم واردِ سالن بشویم. جمعیتِ نسوان باید از یک تونل‌طورِ مخفی هم رد می‌شدند که من نشدم. با هولدرلین از سمتِ مردانه وارد سالن شدم و نفهمیدیم آن تو چه خیر یا شری گریبانِ دخترها و زن‌ها را می‌گیرد. لابد مسئله‌ی حجاب بود. بگذریم. نمایش را بگویم. نمایش‌نامه‌ی خدای کشتار را یاسمینا رضا نوشته که به‌قدر کافی مشهور است. ترجمه‌ی آن + کارگردانیِ نمایش هم با علیرضا کوکشک‌جلالی بود. متن خدای کشتار به‌صورت کتاب هم توسط چند مترجم و چند ناشر مختلف منتشر شده است. حالا که حرفش شد، این را هم بگویم که بعد از تماشای نمایش بدوبدو رفتیم تا کتاب را هم بخریم. این‌قدر که رضایت داشتیم از همه‌چی، نمایش‌نامه، کارگردانی، بازی و …. صد امتیاز مثبت؟‌ تقریبن. ما کتابی را خریدیم که آقای کوکشک‌جلالی ترجمه و نشر افراز چاپ کرده. قیمت؟ فکر می‌کنم ۲۵۰۰ تومان بود.

… و امّا موضوع اصلی. نمایش خدای کشتار را می‌گفتم. می‌دانستید قبل‌تر این نمایش توسط همین کارگردان، ولی با یک گروه بازیگر دیگر هم روی صحنه رفته بود. من که تا دی‌شب نمی‌دانستم. اجرای قبلی کی بود؟ دو، سه سال قبل‌تر. ۱۳۷۸٫ بهاره رهنما و بهنام تشکر با الهام پاوه‌نژاد و کاظم هژیرآزاد بازیگرهای آن اجرا بودند، ولی در اجرای جدید لادن مستوفی و اشکان خطیبی با سیما تیرانداز و رضا مولایی بازی می‌کنند. اگر نظر مرا بخواهید خوش‌حال‌ام که اجرای جدید را دیده‌ام. دی‌شب، وقتی عکس‌های اجرای قبلی را دیدم خیلی خوش‌حال‌تر هم شدم. علاوه بر انتخابِ بازیگرها، طراحیِ لباسِ اجرای جدید هم بهترتر از اجرای قبلی است. خوش ندارم درباره‌ی قصه‌ی نمایش حرف بزنم. برای این‌که شاید بخواهید خدای کشتار را ببینید و چه کاری‌ست که بدانید ماجرای آن چیست. به پیش‌نهاد من توجه کنید؛ خدای کشتار را ببینید. مطمئن باشید حرص نمی‌خورید و اگر کمی تا قسمتی مثل ما باشید خیلی هم می‌خندید.

راستی، بر اساس نمایش‌نامه‌ی خدای کشتار فیلمِ سی‌نمایی هم ساخته شده است. خانوم یاسمینا هم در نوشتنِ فیلم‌نامه مشارکت داشته و از هنرپیشه‌های آن هم یکی خانوم جودی فاستر است و دیگری، کیت وینسلتِ عزیز.

۲ دیدگاه نوشته شده است! »

  1. سمانه در 12/10/16 گفت:

    رویا جان من هم دیدمش و دوستش داشتم. مثل تو خوشحالم که این اجرا رو دیدم 🙂

  2. چهار ستاره مانده به صبح در 12/10/21 گفت:

    چه خووب سمانه جانم. چه خووب 🙂

دیدگاه خود را ارسال کنید